Svar: Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?
14. juli 2014
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Ja - du skal prøve ikke at bekymre dig om din datters indtag. Det er bedre at hun spiser lidt og tit end at hun spiser få og store måltider. Jo flere små måltider du kan tilbyde hende i løbet af dagen, jo mere variation af mad vil hun naturligt få og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så lang tid, før hun får mad igen og så spiser hun måske lidt mere der…
Mængden af en normal portion varierer. Nogle børn spiser ikke mere end ½-1 dl. skemad af gangen, andre børn kan spise 1.5-2 dl og her er børn forskellige. Det vigtigste er, at din datter er glad for at spise og forbinder det med noget rart. Det skal være hyggeligt at spise og hun skal have lyst til at smage og undersøge maden.
Netop nu, hvor hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt at du varierer hendes indtag mere og hun skal stille og roligt have mad, der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Hun kan f.eks. begynde at få mad med lidt mere bid og jeg anbefaler at I prøver med lidt forskellige risretter - det kan være boller i karry eller ris med rødspætte og mild karrysovs. Hun må også meget gerne få lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende, hvad I nu får.
Det vil være rigtig godt, at du giver hende mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. Det kan være en god idé at du starter med at sætte hende i den høje stol og lader hende sidde og gumle på lidt selv, det gør at hun finder ud af at det er spisetid, det sætter gang i smagsløgende og "rumlen" i maven og øger derfor lyst til at spise skemaden, når du så kommer med dette.
Giv hende pauser undervejs, hvor hun får vand at drikke og igen kan sidde og gnaske på lidt mad selv og følg så atter efter med lidt skemad.
Det vil være passende med 4 amninger nu og i stedet for amningerne skal hun tilbydes mellemmåltider og vand af kop. En dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på og du følger efter med frugtmos (jerntilskud), vand af kop. Hvis du gerne vil have lidt mere mæthed, så kan du prøve med Hipp frugtmos, som findes i varianter med spelt og med fuldkorn.
Puttes til formiddagslur, uden at blive ammet først. Dette lærer hende at sove uden at hun behøver brystet hver gang og samtidig giver det ofte også behov for en lidt større frokost, så hun begynder at spise lidt mere der.
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med en flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Dette måltid begynder at erstatte eftermiddagsamningen. Hvis du skønner at hun har behov for en ekstra amning, så er det dog godt at amme her - hellere her end midt nat:)
Aften 18: Tilbydes lidt brødskorper, kartoffelbåd, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Din datter lyder til at være en stor og dejlig pige, der trives rigtig godt og som udvikler sig i sund og fin retning - skønt! :)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og bliver guidet igennem mad-junglen, måned for måned indtil din datter er 18 måneder gammel :)
Fortsat god appetit! Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske