Svar: Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?

14. juli 2014

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Ja - du skal prøve ikke at bekymre dig om din datters indtag. Det er bedre at hun spiser lidt og tit end at hun spiser få og store måltider. Jo flere små måltider du kan tilbyde hende i løbet af dagen, jo mere variation af mad vil hun naturligt få og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så lang tid, før hun får mad igen og så spiser hun måske lidt mere der…

Mængden af en normal portion varierer. Nogle børn spiser ikke mere end ½-1 dl. skemad af gangen, andre børn kan spise 1.5-2 dl og her er børn forskellige. Det vigtigste er, at din datter er glad for at spise og forbinder det med noget rart. Det skal være hyggeligt at spise og hun skal have lyst til at smage og undersøge maden.

Netop nu, hvor hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt at du varierer hendes indtag mere og hun skal stille og roligt have mad, der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Hun kan f.eks. begynde at få mad med lidt mere bid og jeg anbefaler at I prøver med lidt forskellige risretter - det kan være boller i karry eller ris med rødspætte og mild karrysovs. Hun må også meget gerne få lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende, hvad I nu får.

Det vil være rigtig godt, at du giver hende mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. Det kan være en god idé at du starter med at sætte hende i den høje stol og lader hende sidde og gumle på lidt selv, det gør at hun finder ud af at det er spisetid, det sætter gang i smagsløgende og "rumlen" i maven og øger derfor lyst til at spise skemaden, når du så kommer med dette.

Giv hende pauser undervejs, hvor hun får vand at drikke og igen kan sidde og gnaske på lidt mad selv og følg så atter efter med lidt skemad.

Det vil være passende med 4 amninger nu og i stedet for amningerne skal hun tilbydes mellemmåltider og ...

Annonce

... vand af kop. En dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på og du følger efter med frugtmos (jerntilskud), vand af kop. Hvis du gerne vil have lidt mere mæthed, så kan du prøve med Hipp frugtmos, som findes i varianter med spelt og med fuldkorn.

Puttes til formiddagslur, uden at blive ammet først. Dette lærer hende at sove uden at hun behøver brystet hver gang og samtidig giver det ofte også behov for en lidt større frokost, så hun begynder at spise lidt mere der.

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med en flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Dette måltid begynder at erstatte eftermiddagsamningen. Hvis du skønner at hun har behov for en ekstra amning, så er det dog godt at amme her - hellere her end midt nat:)

Aften 18: Tilbydes lidt brødskorper, kartoffelbåd, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.

Din datter lyder til at være en stor og dejlig pige, der trives rigtig godt og som udvikler sig i sund og fin retning - skønt! :)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og bliver guidet igennem mad-junglen, måned for måned indtil din datter er 18 måneder gammel :)

Fortsat god appetit! Fortsat god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.